Kirkebloggen

Forum for kritisk debat om folkekirken - fordi reformationen aldrig må slutte.

Name:
Location: Herning, Denmark

Saturday, January 13, 2007

Loke og Thor - Muhammed og Jesus?

Grundtvig skrev: »Frihed lad være vort Løsen i Nord / Frihed for Loke saavel som for Thor / Frihed for Ordet i Verdenen ny / Som til sig selv det har skabt under Sky«.

Det er et udmærket motto for den demokratiske opgave at skabe lige vilkår i Danmark for alle danskere. Man kunne også låne ord fra den amerikanske uafhængighedserklæring: »Vi tager det for en selv-indlysende sandhed, at alle mennesker er skabt lige...« Ikke født lige - det kan enhver se - men skabt lige.

Og fordi vores muslismske danske medborgere er skabt lige med enhver anden dansker - troende eller vantro - skal de ikke hindres i at blive trosmæssigt ligestillet med os andre.

Det er aktuelt nu, hvor en forening søger at forhindre, at de skal have mulighed for at bygge et gudshus i Gellerup vest for Aarhus. Det skal den forening forhindres i at forhindre.

Det er måske næsten en kristen pligt ... eller i hvert fald en menneskelig pligt at forfægte det princip. For som den daværende ledende norske biskop Odd Bondevik sagde til mig i et interview om religiøs ligestilling, som stærke kirkelige kræfter vore nordiske broderlande politisk går ind for: "Da jeg var missionær i Japan, hvor kristne diskrimineres, talte jeg for offentlig ligestilling mellem religionerne. Skulle jeg så ikke gøre det samme efter at jeg er kommet hjem og tilhører dem, der er priviligerede på anderledes troendes bekostning?"

+++

0 Comments:

Post a Comment

<< Home